Programa

Descarrega’t el programa

 

Presentació

Crec en el valor del coneixement i de les idees, en la força d’una comunitat universitària viva i compromesa, i en la nostra capacitat col·lectiva de transformar el present i construir el futur.

Per això, em present com a candidat a la reelecció com a rector de la Universitat de les Illes Balears, amb un programa que és una invitació oberta a continuar avançant plegats.

Vivim temps de canvis accelerats en tots els àmbits. I, enmig d’aquest context, des de determinats sectors es qüestiona el valor de la universitat pública, mentre emergeixen iniciatives que, tot i anomenar-se “universitats”, tenen com a única finalitat el lucre, sense projecte educatiu ni voluntat de generar o transferir coneixement.

La universitat pública és molt més que una institució educativa. És motor de progrés individual i col·lectiu: transforma vides, desenvolupa el talent i promou el pensament lliure i crític. Alhora, genera coneixement que millora el benestar dels individus i la societat. No és casualitat que les idees i descobriments que més han transformat el món i millorat la qualitat de vida de les persones hagin sorgit de les universitats.

Per això, avui més que mai, cal reafirmar la nostra identitat i, alhora, innovar. Volem una UIB que garanteixi un entorn atractiu i estimulant per a estudiants i acadèmics, que sigui un pol d’atracció de talent, on l’encontre entre mestre i deixeble —essència de la universitat— es produeixi en condicions òptimes, amb tots els recursos del nostre temps al servei de la qualitat i l’excel·lència.

Els anys que venen seran decisius. Cal continuar impulsant la transformació de la nostra universitat per consolidar-la com un referent en docència, recerca i transferència del coneixement i la cultura, així com en un motor de progrés i cohesió social al nostre territori, generador de riquesa —tant la mesurable com la intangible.

Perquè el futur de la UIB arrela en les transformacions que junts hem estat capaços d’impulsar aquests darrers anys, us presentam aquest programa, amb la convicció que allò que ja hem fet diu molt del que encara podem assolir plegats.

Aquest programa parteix d’una concepció de la UIB com un ecosistema viu de coneixement, format per tres col·lectius —estudiants, PTGAS i PDI— que desenvolupa les funcions de docència, recerca i transferència. Aquest ecosistema funciona dins un espai físic, amb infraestructures i instal·lacions, i es vertebra a través de la gestió i l’organització interna i externa.

Totes les propostes que trobareu a continuació s’han dissenyat pensant en aquest ecosistema i amb un objectiu central: millorar la qualitat de vida de les persones que en formen part. Tot, des d’una mirada innovadora, fidel a la nostra identitat i oberta al futur.

A nivell personal, em mou la convicció que el coneixement i les idees poden canviar el món, i també el deure moral de tornar a la universitat i a la societat tot el que m’han donat.

M’acompanya un equip humà i professional d’extraordinària vàlua, absolutament alineat amb aquests valors i amb una profunda vocació de servei. Perquè, al cap i a la fi, som persones al servei d’una institució que estimam.

Esperam que aquest programa us sedueixi i il·lusioni. Perquè sense tots vosaltres, cap idea podrà fer-se realitat.

Seguim impulsant el canvi, junts ho podem fer possible…

Perquè amb tu, fent UIB, feim futur.

On anam

Les institucions, per tal de perviure i progressar, han d’afermar la seva identitat i, alhora, ser capaces d’innovar.Segons la LOSU, «la comunitat universitària ha constituït al llarg de la història un espai de llibertat intel·lectual, esperit crític, tolerància, diàleg, debat, afirmació de valors ètics i humanistes, aprenentatge del respecte al medi ambient i preservació i creació cultural, obert a la diversitat d’expressions de l’esperit humà. La Universitat ha estat, és i ha de ser font de coneixement, benestar material, justícia social, inclusió, oportunitats i llibertat cultural per a totes les edats».

Aquesta és la nostra identitat, això és el que som i el que hem de continuar essent: un element vertebrador i dinamitzador del nostre territori, de la seva llengua, cultura i societat. Alhora, hem d’estar oberts al món, per incorporar tot allò que ens pugui enriquir i per aportar-hi tot allò nostre que contribueixi al progrés.

Som un ecosistema de producció i transmissió de coneixement format per tres col·lectius: estudiants, PTGAS i PDI. Desenvolupam les funcions de docència, recerca i transferència del coneixement i la cultura, i ens relacionam internament i externament mitjançant allò que genèricament anomenam gestió. Aquesta gestió inclou l’administració i el marc normatiu extern al qual estam subjectes, així com les normes internes de què ens dotam. Tot això es desplega en un espai físic concret, amb les seves infraestructures i instal·lacions.

Tanmateix, no som un ecosistema tancat: interactuam constantment amb un entorn en canvi continu. Per fer front als reptes que això comporta, la innovació és imprescindible.

Qualsevol projecte de futur per a una universitat ha de tenir en compte els elements que conformen aquest ecosistema —col·lectius, funcions, interaccions i espai físic— i fer-ho des d’una perspectiva innovadora, tot refermant-ne la identitat.

Com a part essencial d’aquesta identitat, el disseny del programa es fonamenta en els valors compartits per la comunitat de la UIB, en coherència amb el Pla Estratègic, i els integra de manera transversal i responsable.

Així, volem una universitat excel·lent, socialment compromesa, sostenible, plural i arrelada al territori. Una universitat que sigui referent en igualtat, accessibilitat, inclusió, compromís acadèmic i bon govern.

Volem una UIB que dinamitzi el campus com un espai viu de trobada, interacció i convivència entre estudiants, PDI i PTGAS; un espai on s’enforteixi el pensament lliure i l’esperit crític, on es fomenti el desenvolupament del talent individual al màxim nivell, i on la diversitat sigui respectada i valorada com una riquesa col·lectiva. Per això, la Universitat ha de ser també un espai segur, lliure de qualsevol forma de violència, i preparat per prevenir, detectar i actuar davant qualsevol vulneració dels drets fonamentals.

Entenem que una universitat democràtica ha de ser, alhora, un espai d’igualtat efectiva, i que aquest objectiu només serà possible si posam al centre la cura i el benestar de tota la comunitat. Volem una Universitat que fomenti relacions basades en la responsabilitat, la confiança i el suport mutu, i que faciliti que cada persona —estudiant, PTGAS o PDI— pugui construir, des del seu dia a dia i el seu entorn més proper (facultats, centres, departaments o serveis), un sentiment profund de pertinença a la UIB.

A més, volem enfortir la identitat compartida de la comunitat UIB arreu del territori, impulsant activitats i iniciatives adreçades als estudiants de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, amb l’objectiu de fomentar un sentiment comú de pertinença, cohesionat però enriquit per la diversitat territorial que ens defineix com a Universitat present i compromesa a totes les illes.

Aquest espai universitari ha de ser també clau en la preservació i promoció de la llengua catalana i la cultura pròpia de les Illes Balears, tot convivint amb una visió oberta, internacional i global, que afavoreixi el diàleg intercultural i el respecte per totes les cultures i identitats. Apostam per una universitat arrelada al territori, plenament connectada amb el món, capaç de ser referent cultural, social i acadèmic des de la pluralitat, el compromís i la cura.

El projecte de futur que presentam és, naturalment, coherent amb el camí recorregut durant el mandat 2021-2025 i alineat amb el Pla Estratègic de la UIB, però incorpora propostes innovadores que ens permetran construir, entre tots, una UIB encara millor. Unes propostes que esperam que us il·lusionin i que, amb l’esforç col·lectiu, esdevinguin realitat.

 

Els col·lectius: Millorar el benestar de les persones que integren la UIB

Els recursos humans i el talent que acumulen són l’actiu més valuós de qualsevol institució o empresa; encara més en una universitat, una institució dedicada precisament al desenvolupament del talent humà.Per aquest motiu, vetllar pel benestar de totes les persones que en formen part no només és una obligació ètica, sinó també una condició essencial per garantir l’eficiència, la qualitat i la vitalitat de la institució.

Els profunds canvis normatius que hem afrontat —com la LOSU (1), la Llei de Convivència Universitària (2), la Llei de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat a l’ocupació pública (3), el Reglament d’actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics (4), la Llei de contractes del sector públic (5), el Contracte-programa, etc., així com tota la normativa estatal i autonòmica derivada (de manera especial la de justificació dels fons Next Generation)— han suposat transformacions d’una magnitud sense precedents.

Aquests canvis, implementats gairebé simultàniament, han coincidit amb l’esforç per complir els compromisos adquirits, provocant un deteriorament en allò que podríem anomenar l’experiència d’usuari de la comunitat universitària de la UIB.

El programa que presentam té com a objectiu revertir aquesta situació i millorar l’experiència de totes les persones que formen part de la UIB.

Ara bé: no es pot parlar de benestar sense parlar d’igualtat. La UIB vol ser un espai capdavanter en igualtat efectiva, situant el benestar i la cura de les persones al centre de totes les polítiques institucionals.

Per aquest motiu, prioritzarem el desenvolupament de polítiques de conciliació i promoció de la corresponsabilitat entre dones i homes, en tots els àmbits de la vida universitària i per a tots els col·lectius.

Avançar cap a una universitat realment transformadora exigeix que la perspectiva de gènere impregni el cor de la nostra activitat acadèmica.

Impulsarem:

  • Horaris flexibles i adaptables, tenint en compte les diferents realitats personals i familiars, amb especial atenció a les càrregues de cura, sovint invisibilitzades.
  • Promoció activa de la corresponsabilitat, incorporant-la en els permisos parentals i en la cultura institucional (reunions, comunicació, organització de tasques).
  • Creació d’una escoleta 0-3 anys al campus, o conveni amb escoletes properes (per exemple, Parc Bit), afavorint la conciliació i contribuint a atreure i retenir talent, especialment en les etapes inicials de la carrera professional o investigadora.
  • Actualització del Pla d’Igualtat de la UIB, a partir d’una diagnosi transparent i participativa, basada en auditories de gènere periòdiques amb dades desagregades per sexe i altres variables rellevants (edat, dedicació, àmbit de coneixement, situació contractual, etc.). Aquesta diagnosi posarà especial atenció a la distribució del PDI i del PTGAS per categories i nivells de responsabilitat, als ritmes de promoció i estabilització, a l’ús dels permisos de maternitat, paternitat i cura, a la composició de comissions i tribunals, i a qualsevol altra dimensió que permeti detectar desigualtats estructurals.

 

Amb aquestes mesures, la nostra universitat no només respondrà a les necessitats actuals de la seva comunitat, sinó que assumirà un lideratge transformador dins el sistema universitari espanyol, demostrant que la igualtat real es construeix amb accions valentes i estructurals.

Cap institució pot considerar-se igualitària si no actua amb contundència, sensibilitat i justícia davant les violències masclistes i les discriminacions per raó de gènere, identitat o orientació sexual. Així, la universitat ha de ser un espai segur, lliure de violències, preparat per prevenir, detectar i actuar davant qualsevol vulneració de drets fonamentals.

Ens comprometem a:

  • Reforçar els protocols d’actuació davant les violències de gènere i sexuals, assegurant que siguin clars, accessibles, amb perspectiva feminista i garantint sempre el dret de les víctimes a ser escoltades, protegides i no revictimitzades.
  • Millorar els recursos i el personal especialitzat de l’Oficina d’Igualtat, per oferir atenció confidencial, assessorament jurídic i acompanyament psicològic a les víctimes.
  • Establir canals de denúncia segurs i confidencials, amb garanties de protecció de la identitat i terminis d’actuació clars i eficients.
  • Implementar accions de sensibilització i formació per a tot el personal (PDI i PTGAS) i per a l’alumnat, construint una cultura basada en el respecte, la prevenció i la responsabilitat col·lectiva.

Aquest compromís amb la tolerància zero davant qualsevol forma de violència és una expressió directa del nostre model d’universitat: inclusiva, justa i profundament compromesa amb la dignitat de totes les persones.

(1) Ley Orgánica 2/2023, de 22 de marzo, del Sistema Universitario
(2) Ley 3/2022, de 24 de febrero, de convivencia universitaria
(3) Ley 20/2021, de 28 de diciembre, de medidas urgentes para la reducción de la temporalidad en el empleo público
(4) Real Decreto 203/2021, de 30 de marzo, por el que se aprueba el Reglamento de actuación y funcionamiento del sector público por medios electrónicos
(5) Ley 9/2017, de 8 de noviembre, de Contratos del Sector Público

Personal Docent i Investigador

Qualsevol política de gestió de recursos humans ha de fonamentar-se en quatre pilars essencials: contractació (o incorporació), capacitació, reconeixement i retenció. I per tal de potenciar el talent, és imprescindible escoltar i atendre les necessitats del personal, proporcionar el suport adequat, establir plans de carrera individualitzats, oferir formació i capacitació continuada i fomentar el sentiment de pertinença.Aquest plantejament estratègic és el que hem començat a aplicar a la UIB després d’un període inicial marcat per importants limitacions estructurals. Quan vàrem assumir la responsabilitat de govern, la Universitat es trobava amb greus obstacles que impedien el desenvolupament adequat del sistema universitari en tres grans àmbits:

Situació de la plantilla

  • 137 places de PDI temporal a temps complet pendents d’estabilitzar.
  • Oferta pública insuficient per a l’estabilització, la promoció i el canvi de cos.
  • Temporalitat estructural alarmant (66,5 % segons el SIIU).
  • Grups docents sobredimensionats i manca de recursos per reduir ràtios.
  • Docència de màster —especialment la supervisió de TFM— no reconeguda adequadament.
  • Gran part de la tasca docent, investigadora i de transferència no reflectida en la valoració institucional.
  • Dificultats per estabilitzar talent competitiu (I3) en l’estructura de plantilla.
  • Manca de seguretat laboral del PDI i de normatives de suport.

Un model de plantilla rígid i poc competitiu

  • El sistema existent impedia el creixement, la captació de nou talent i minvava la competitivitat en relació a d’altres universitats, tant públiques com privades.

Canvi legal estructural

  • L’aplicació de la nova Llei orgànica del sistema universitari (LOSU) implicava la derogació del model existent fins aleshores, la qual cosa ha suposat un canvi radical en l’organització del personal docent i investigador, amb impacte directe en els concursos, el model de carrera i l’estructura interna i externa de la plantilla.

La resolució d’aquests obstacles era imprescindible per poder començar a construir un nou model. Ara que hem posat les bases d’aquesta transformació, el nostre compromís per al proper període és clar: millorar els drets i les condicions laborals del PDI, reconèixer de manera integral la seva tasca i la seva aportació acadèmica i humana a la UIB.

Compromisos per a una millora real del PDI:

  • Creació d’un programa específic d’acollida i integració del nou professorat.
  • Programa de dotació de material inventariable per a nou PDI.
  • Ampliació dels programes de benvinguda i formació a tot el PDI, amb un esment especial de la formació en català, la llengua pròpia de la Universitat.
  • Programa de formació contínua del PDI, en col·laboració amb facultats i centres.
  • Programa de transició a la jubilació, per facilitar un relleu generacional responsable i humà.
  • Creació d’una borsa complementària d’ajuts per a estades internacionals destinada a la promoció professional del professorat.
  • Reconeixement integral de tota l’activitat docent dins el còmput d’ordenació acadèmica.
  • Adaptació dels criteris de còmput per reconèixer plenament la recerca, la innovació i la transferència.
  • Reducció i redefinició de les càrregues administratives que afecten el PDI.
  • Servei de suport a l’acreditació i a la tramitació de sexennis de recerca.
  • Seguiment continuat de la qualitat de vida laboral del PDI, amb mecanismes per incorporar noves millores.
  • Impuls d’un pla de pensions d’adscripció voluntària, obert a tot el personal de la  UIB. 
  • Dotació de personal de suport adaptat a les necessitats específiques de cada àmbit docent i investigador.

Creim en una universitat que cuida el seu professorat, que reconeix el seu esforç i que li dona les eines per créixer: només així farem de la UIB una institució excel·lent, humana i amb futur.

Personal Tècnic, de Gestió, Administració i Serveis

En l’àmbit dels recursos humans del PTGAS, podem afirmar que totes les actuacions compromeses en el programa electoral de 2021 s’han materialitzat o es troben en vies de fer-ho.Actualment, la UIB disposa d’un criteri clar d’ordenació del col·lectiu i d’una estructura definida per cossos i escales, que ha permès afrontar amb garanties els reptes d’aquests darrers quatre anys, molts dels quals derivats de normatives estatals com la Llei de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat a l’ocupació pública.

Tanmateix, som conscients que les funcions i necessitats del PTGAS evolucionen constantment, ja que la Universitat es troba en un procés permanent de millora contínua. Aquest dinamisme genera una pressió que cal compensar amb mesures de suport que permetin treballar en les millors condicions possibles. Això també forma part del nostre compromís per millorar l’experiència de l’usuari.

Les línies d’actuació per al proper període es divideixen en tres grans blocs:

  • Bloc normatiu: modernització i estabilitat
  • Millora del sistema de provisió de llocs de treball, introduint barems que valorin competències i habilitats més ajustades a la realitat de les funcions que s’han de desenvolupar.
  • Establiment d’un calendari pluriennal de convocatòries de trasllats, promocions internes i oposicions lliures, per facilitar la planificació professional del PTGAS.
  • Actualització de la normativa de borses de treball per fer-la més àgil i eficient.
  • Redacció d’un nou Acord Normatiu que substitueixi l’ordre de funcions existent i actualitzi les funcions dels diferents llocs de treball, basant-nos en l’informe elaborat per una empresa especialitzada.
  • Revisió de la normativa sobre jornades, permisos i altres condicions laborals.
  • Desenvolupament del nou sistema de promoció horitzontal, iniciat enguany, per permetre avenços professionals sense canvi de lloc.
  • Homogeneïtzació de retribucions dins un mateix cos o escala, seguint la pauta ja iniciada, i regulació de complements específics (com el d’internacionalització).
  • Bloc estructural: eficiència i capacitació
  • Continuació de la reestructuració de la RLT, amb anàlisi detallada de la càrrega de treball per garantir una distribució equilibrada d’efectius.
  • Remodelació integral del pla de formació, amb accions formatives més especialitzades orientades a la professionalització.
  • Impuls al Reglament d’usos lingüístics (AN 12716/2018), en tant que eina essencial per tal de complir amb allò que disposa l’article 4 dels estatuts de la UIB. S’oferirà formació en llengües i eines d’IA per al maneig de textos.
  • Bloc social: benestar i futur
  • Realització d’un estudi sobre la qualitat de vida laboral del PTGAS, en la línia del que ja s’ha fet amb el PDI.
  • Impuls d’un pla de pensions d’adscripció voluntària, obert a tot el personal de la UIB.
  • Implementació de la jubilació anticipada per al PTGAS tan bon punt es disposi de l’habilitació legislativa, facilitant així un relleu generacional gradual i ordenat.

Creim en una UIB que reconeix, cuida i capacita el seu personal tècnic, perquè només amb equips solvents, valorats i compromesos podem construir una universitat eficient, justa i preparada per al futur.

Estudiants

Creim fermament que els estudiants han de tenir un paper actiu, significatiu i reconegut en el procés acadèmic i polític de la universitat. En tant que vertadera raó de ser de la universitat, han d’estar al centre de les polítiques que es dissenyin i executin a la UIB. Una part important d’aquestes polítiques, té a veure amb la docència, i serà objecte de tractament en l’apartat corresponent d’aquest programa.Defensam una universitat que valori la diversitat d’identitats, trajectòries i experiències dels seus estudiants. Això implica garantir espais on la veu estudiantil sigui escoltada i formi part dels processos deliberatius i de presa de decisions. Per tal de fer-ho possible, cal reforçar les associacions i fomentar la participació estudiantil com una eina transformadora i necessària d’aquesta universitat, per tal de garantir que la seva tasca es pugui centrar en allò que realment importa: generar vida universitària, pensament crític i sentit de comunitat.

Volem una universitat que corregeixi les desigualtats materials i d’accés, i que doni resposta als problemes que afecten el benestar emocional i la trajectòria vital dels estudiants.

D’acord amb els valors assumits, apostam per una cultura institucional que acompanyi als estudiants en tot moment, no només des del coneixement acadèmic, sinó també des del respecte i la corresponsabilitat.

Per tot això:

  • Donarem un nou impuls a les associacions d’estudiants i a la realització d’activitats: lligues de debat, aula de teatre, etc. I per tal de fer realitat aquest impuls, proposam oferir un suport estable a les associacions, que els faciliti la planificació d’activitats, la gestió econòmica i els tràmits amb la institució.
  • Establirem un petit Fons participatiu al pressupost de la UIB per atendre iniciatives dels estudiants.
  • Seguirem treballant, juntament amb el GOIB, per estendre la gratuïtat de les matrícules a més estudiants.
  • Ampliarem l’oferta de beneficis i descomptes pel lleure dels estudiants: descomptes per activitats culturals, subscripcions a serveis…
  • Establirem, al principi de cada curs, una oferta de compra centralitzada de material informàtic a baix cost pels estudiants.
  • Treballarem per bonificar els menús de les cafeteries als estudiants.
  • Millorarem l’accés a les instal·lacions esportives del campus i oferirem més suport als equips esportius d’estudiants UIB.
  • Habilitarem més espais interiors d’estudi col·lectiu i de lleure, per afavorir que el campus esdevingui un veritable espai on construir vincles, compartir coneixement i créixer plegats com a persones.
  • Crearem un entorn multicanal (correu, xat, telèfon), vinculat a les xarxes més utilitzades pels estudiants, per tal de donar suport i facilitar les tasques administratives: preinscripció, matrícula, reconeixement de crèdits, etc., que han de realitzar els estudiants, alhora que elaborarem infografies i guies informatives sobre tots aquests procediments.
  • Seguirem potenciant el sistema de tutories entre iguals, analitzant les seves àrees de millora per tal d’aconseguir que els alumnes més veterans puguin exercir com a mentors dels nous estudiants, oferint-los suport en la seva adaptació acadèmica i emocional. Aquest sistema permetrà compartir experiències i crear vincles de solidaritat i cura entre els estudiants, ajudant a construir una comunitat universitària més unida.
  • Millorarem el programa d’alumnes col·laboradors, flexibilitzant-ne la incorporació i els crèdits de l’alumnat per tal d’incloure diferents perfils i donar respostes adaptades a les diverses necessitats d’alumnes, professorat i centres.
  • Establirem un pla d’accessibilitat, per tal de garantir l’accés a la docència universitària, i impulsarem la incorporació del disseny universal als plans d’estudis de les titulacions de la UIB des d’un plantejament inclusiu.
  • Crearem un passaport d’ocupabilitat per als nostres estudiants, que recollirà de manera estructurada la participació en activitats vinculades a la millora de l’ocupació —com ara formacions específiques, voluntariat o programes de mobilitat—, i que permetrà posar en valor l’adquisició de competències transversals rellevants més enllà del currículum acadèmic.
  • Ampliarem els serveis d’orientació i assessoria que reben els estudiants, mitjançant el disseny d’itineraris especialitzats adaptats a les necessitats de cada centre. Aquests itineraris tindran com a objectius principals:
    • Acompanyar els estudiants en la gestió de les possibles dificultats que puguin sorgir durant la seva trajectòria acadèmica, amb una atenció especial a la promoció i cura de la salut mental.
    • Facilitar la continuïtat dels estudis en nivells superiors: màster i doctorat.
    • Oferir suport en la inserció laboral, atenent les particularitats i sortides professionals de cada àmbit de coneixement.

Volem una UIB que posi els estudiants al centre, no només com a destinataris de serveis, sinó com a protagonistes d’un projecte comú, on créixer acadèmicament i humanament, amb suport, escolta i sentit de comunitat.

La docència

La docència és una de les activitats fonamentals de la Universitat. Segons l’estudi de 2023, realitzat a instància del Consell Social de la UIB pel Consell Econòmic i Social (CES) de la CAIB, en el marc del G9 i abans de la implantació dels graus en Ciències de l’activitat física i l’esport i Farmàcia, ocupàvem el segon lloc per la cua quant a oferta de graus per cada 1.000 joves: 0,49 en front de, per exemple, la Universitat de Oviedo (1,12).Segons l’estudi esmentat, la UIB destaca per l’escassa oferta d’enginyeries i titulacions STEM en general. Alhora, l’oferta de dobles graus (programes combinats d’educació oficial: PCEO) és una de les més baixes de tot l’estat: en termes percentuals la UIB ofereix un 10,26% d’aquestes titulacions, front a l’11,87% de mitjana del G9 o el 24,90% de les universitats privades presencials (dades de 2023).

I pel que fa a l’oferta de màsters, el 2023 la UIB ocupava la setena posició per la cua en el rànquing del nombre de màsters oferts en el conjunt de les universitats públiques presencials (i només per damunt de dues de les universitats del G9).

La relació màster-graus de la UIB presenta una ràtio de 0,87 titulacions de màster per cada titulació de grau (dades de 2023); una xifra per sota de la mitjana general d’universitats públiques presencials (1,13) i del G9 en particular (1,03).

D’altra banda, el curs 2024-2025, un total de 1.039 estudiants que varen fer les PBAU a les Illes, demanaren trasllat d’expedient a universitats d’altres comunitats autònomes. La motivació és diversa, i en molts casos, es tracta d’estudiants amb qualificacions elevades.

Tot plegat, fa necessari repensar el mapa de titulacions, des d’una perspectiva integrada grau-màster, introduint titulacions de grau noves i reformant les ja existents, per fer-les més atractives i alineades amb les demandes del món laboral, alhora que introduïm de manera explícita la perspectiva de gènere i garantim la seguretat lingüística, tot i fomentant l’ús del català com a llengua vehicular en els estudis de grau.

Alhora, convé implementar estratègies per tal de retenir el millor talent estudiantil que accedeix a la universitat per primera vegada.

L’anterior es concreta en una sèrie de propostes, que presentam tot seguit.

  • En col·laboració amb els degans i directors d’escola i del centre d’estudis de postgrau, durem a terme una revisió i modificació del mapa actual de titulacions per oferir un ventall coherent, equilibrat i ajustat als criteris de demanda, ocupabilitat i atracció de talent. Això suposa la implantació de nous estudis de grau i màster i de dobles titulacions, alhora que implica la modificació dels plans d’estudis vigents per incloure els resultats d’aprenentatge i la sostenibilitat al disseny curricular, d’acord amb el que disposa el Reial Decret 822/2021.
  • Incorporarem de manera transversal la perspectiva de gènere en els plans d’estudis, tant en assignatures específiques com en el disseny curricular general, promovent continguts crítics que qüestionin els biaixos androcèntrics i facin visibles les aportacions de les dones i les dissidències de gènere en tots els àmbits del saber.
  • En col·laboració amb els degans i directors d’escola i del centre d’estudis de postgrau, elaborarem directrius que contemplin les diverses modalitats d’interacció professor-alumne: activitats síncrones amb presencialitat física, activitats síncrones virtuals, i activitats asíncrones.
  • Millorarem la coordinació amb les seus universitàries i impulsarem accions de foment de la docència i dels espais de divulgació. Millorarem la modalitat Campus Digital Illes.
  • Implantarem un nou sistema d’avaluació docent a la UIB mitjançant la certificació del programa DOCENTIA de l’ANECA.
  • Implantarem el programa AUDIT per l’acreditació institucional dels centres i les seves titulacions, mitjançant la implantació d’un nou sistema intern d’assegurament de la qualitat.
  • Consolidarem i incrementarem el suport tècnic al disseny, la implantació, l’avaluació, el seguiment, la modificació i l’acreditació dels estudis, així com a totes les tasques inherents a la gestió acadèmica de les titulacions. Millorarem el suport de proximitat als caps d’estudis de les titulacions.
  • Adaptarem l’actual Reglament d’ordenació dels ensenyaments universitaris de grau i màster a les disposicions del Reial Decret 822/2021.
  • Incrementarem l’oferta de pràctiques externes als estudis i donarem suport a la creació de convenis vinculats específicament a cada estudi, enfortint la col·laboració i el diàleg amb el sector empresarial per acostar la docència al món laboral.
  • Acompanyarem el professorat en la integració de la intel·ligència artificial al model d’ensenyament-aprenentatge, respectant l’autonomia docent i promovent-ne un ús crític, ètic i útil. Oferirem formació i suport per aprofitar el seu potencial en la personalització de l’aprenentatge, la inclusió i la millora de la qualitat educativa, tot reforçant també la recerca i la innovació en aquest àmbit.
  • En col·laboració amb el Vicerectorat d’Estudiants, impulsarem un finançament estable per a programes d’innovació docent per als diferents estudis, orientats a l’anàlisi i millora de l’accés a la Universitat i la docència dels estudis de grau, amb una atenció especial al primer curs amb la finalitat d’impactar positivament en l’orientació i el desenvolupament competencial dels alumnes al llarg de tot el grau, afavorint una trajectòria acadèmica més sòlida i reeixida, i reduint les taxes d’abandonament.
  • Fomentarem i incrementarem les activitats d’oferta complementària vinculades a la docència: seminaris, sessions a càrrec de professors convidats, etc.
  • Millorarem el sistema de finançament de la docència per tal que el PDI pugui disposar de les eines necessàries i adaptades a la realitat de la seva pràctica.
  • Millorarem el finançament per a l’adquisició de materials complementaris per a la docència, com ara bibliografia, programari i altres recursos.
  • Incrementarem el pressupost a disposició de l’alumnat per a tasques i activitats vinculades als estudis.
  • Augmentarem la internacionalització dels estudiants mitjançant la promoció de la mobilitat, l’intercanvi i la captació d’estudiants estrangers.
  • Garantirem els recursos necessaris per a potenciar l’aportació docent de professorat i personal investigador extern que suposi un valor afegit als estudis.
  • Promourem la implicació dels centres en la formació al llarg de la vida mitjançant formacions de curta durada, orientades a l’actualització professional de la societat, certificant-ne l’adquisició de competències.
  • Integrarem la formació permanent en el sistema de gestió acadèmica de la UIB mitjançant un nou sistema de gestió compatible amb la plataforma ACADEMIC.
  • Consolidarem i incrementarem la presència de l’oferta educativa de la UIB a la societat, en especial a l’educació secundària, mitjançant un major pressupost i una estructura més sòlida.
  • Dissenyarem un programa de retenció de talent per als millors estudiants que realitzin les PBAU a les Illes, que inclogui matrícula gratuïta el primer any dels estudis de grau matriculats a la UIB i una dotació econòmica per realitzar una estada d’un any o dos a universitats de l’estat espanyol, a través del Programa SICUE, o a universitats estrangeres de l’aliança EUNICoast o altres, a través del Programa Erasmus.
  • Dissenyarem estratègies de màrqueting dels estudis de grau, màster i doctorat i realitzarem les corresponents campanyes de difusió.

Volem una UIB que formi ciutadans i professionals crítics, creatius i compromesos, capaços de transformar la societat amb el coneixement, la passió i el talent que neixen de l’aula.

La recerca i la innovació

A grans trets, una política científica es construeix sobre tres elements: visió, estructures i finançament; ha de contemplar com a mínim els recursos humans, les estructures d’execució, i les estructures de gestió i suport, i ha de ser tal que garanteixi estabilitat i agilitat.La visió implica tenir clara la imatge d’allò que es vol, i es concreta en objectius que impliquen actuacions específiques. Per tal de desenvolupar la visió, i abans que el finançament, cal crear estructures: normatives, que donin estabilitat, agilitat i assegurin el finançament; d’execució, que acullin equips d’investigadors motivats, que vegin reconegut el seu esforç i la seva vàlua; i estructures de gestió i de suport, amb recursos humans altament professionalitzats, amb funcions clarament definides i equipament adequat.

La visió a partir de la qual construirem la nostra política científica és la d’una Universitat reconeguda internacionalment per la seva recerca, en la que tots els àmbits de coneixement que hi són presents puguin desenvolupar el seu potencial al màxim, i que contribueixi –a través de la innovació d’alt valor afegit– a la creació de riquesa i benestar a les Illes. Per això, impulsarem les mesures següents:

  • Avançarem cap a una millor definició i professionalització dels rols que desenvolupen la recerca i la innovació. Reforçarem especialment el personal tècnic de suport experimental (PTSE) i el personal tècnic gestor de projectes (PTGP), dues figures essencials per dur a terme una activitat investigadora eficient, competitiva i ben articulada, en tots els àmbits de coneixement. Aquesta professionalització millora la competitivitat dels projectes, allibera càrregues administratives al personal investigador i millorar la qualitat de vida de totes les persones implicades.
  • Consolidació i ampliació del Programa de Foment de la Recerca i la Innovació, posat en marxa al llarg del passat mandat:
    • Adaptació a les exigències de dotació de recursos establertes per la LOSU.
    • Suport a la carrera investigadora amb convocatòries específiques per a totes les etapes (PREDOCS, POSTDOCS, PTSE, PTGP, etc.).
    • Consolidació del model de finançament d’estructures (Instituts, Unitats, Grups Consolidats i Grups), amb una component basal i una component vinculada al rendiment i mèrits en recerca i innovació.
    • Impuls de noves vies de finançament per incrementar la dotació del programa, amb especial atenció a la captació de fons vinculats a l’estratègia regional d’especialització intel·ligent (RIS3), que facilitarà l’alineament d’una part important de l’activitat investigadora amb els reptes i àmbits prioritaris del nostre entorn, afavorint tant la competitivitat científica com la transferència de coneixement i el retorn social de la recerca.
  • Captació i retenció de talent investigador amb experiència consolidada i reconeguda a nivell internacional. Aquest perfil reforça la competitivitat dels equips de recerca, impulsa la coordinació de projectes europeus i contribueix a la visibilitat global de la recerca que es fa a la UIB.
    • Polítiques actives de contractació, reconeixement i acompanyament per a trajectòries d’investigadors consolidats.
    • Mesures de suport a les persones nouvingudes destinades a facilitar la conciliació familiar i pal·liar els reptes habitacionals a les Illes Balears.
  • Noves mesures d’estímul i reconeixement de l’activitat investigadora i innovadora:
    • Reversió variable de fons indirectes segons producció R+D+I, amb criteris transparents i avaluables.
    • Pla d’estímul, assessorament, acompanyament i reconeixement a la participació i coordinació de projectes europeus, seguint models d’èxit aplicats en altres universitats de prestigi el nostre entorn.
  • Impuls als principis de la Ciència Oberta amb el desplegament d’una estratègia consensuada amb l’objectiu d’afavorir una recerca i innovació més transparent, accessible, interoperable i responsable. L’Estratègia de Ciència Oberta de la UIB es vertebrarà al voltant de 3 eixos:
    • Accés obert als resultats de recerca, mitjançant la revisió i supervisió dels acords transformatius, la millora del repositori institucional i l’impuls de les publicacions diamant.
    • Gestió responsable de les dades de recerca, amb una política institucional que en garanteixi el dipòsit, la conservació i la reutilització conforme als principis FAIR (Localitzables, Accessibles, Interoperables i Reutilitzables).
    • Avaluació responsable de la recerca, la innovació i la transferència, amb un model que reconegui la qualitat en la seva diversitat més enllà dels indicadors quantitatius tradicionals, i que posi en valor la transferència, la interdisciplinarietat i l’impacte social.
  • Seguirem treballant per la inclusió de la perspectiva de gènere en la investigació. Això implica actuacions com ara: impulsar línies de recerca amb perspectiva de gènere; donar suport específic als grups de recerca que treballen sobre qüestions com la igualtat, les cures, la violència de gènere, la diversitat sexual i afectiva, la interseccionalitat o la salut reproductiva entre d’altres; establir, en el marc del programa de foment de la recerca, criteris d’avaluació i finançament que valorin de manera positiva la integració de la perspectiva de gènere i la responsabilitat social del coneixement generat; etc.
  • Impulsarem la creació d’un panell internacional d’experts assessors externs per reforçar la presa de decisions estratègiques en política científica. Comptar amb una mirada independent i fonamentada en l’excel·lència ens permetrà dissenyar polítiques de recerca i innovació més ambicioses, rigoroses i alineades amb els grans reptes globals.

Volem una UIB que desenvolupi la seva activitat investigadora i innovadora amb professionalitat, ambició i eficiència; arrelada en el talent i la col·laboració; compromesa amb la responsabilitat social, la igualtat i la ciència oberta, i capaç de seguir ampliant l’impacte i el reconeixement del coneixement que genera, tant per al progrés de la societat de les Illes com per al conjunt del món.

 

La transferència del coneixement

Una política científica integral no pot prescindir d’una estratègia ferma de transferència de coneixement. La capacitat de la universitat per generar impacte real en el desenvolupament social i econòmic de les Illes Balears passa per reforçar els vincles amb les empreses, institucions i agents socials del territori. Això requereix estructures clares, eines accessibles i una cultura col·laborativa orientada a posar el coneixement al servei del bé comú. En aquest sentit, impulsarem les actuacions següents:

  • Creació d’un Portal d’Empresa i Institucions i Agents del tercer sector: Un espai digital únic que centralitzi totes les vies de col·laboració entre la UIB i el seu entorn socioeconòmic. Aquest portal funcionarà com un veritable catàleg de serveis universitaris per a empreses, administracions i agents socials, incloent-hi consultoria experta, accés a infraestructures científiques, col·laboració en projectes d’innovació, pràctiques d’estudiants, formació a mida, entre d’altres. Serà també un punt de contacte àgil i personalitzat per facilitar l’accés al coneixement i al talent universitari.
  • Impuls dels doctorats industrials: A través de suport específic a les empreses, volem fomentar la incorporació de personal investigador en entorns productius, creant una sinergia real entre recerca acadèmica i reptes del món empresarial. A més de fomentar noves vocacions investigadores, aquest model reforça la competitivitat del teixit econòmic balear amb solucions d’alt valor afegit.
  • Programa Alumni Empresa: Activarem una línia de relació amb antics alumnes per reforçar les connexions entre la UIB i l’entorn socioeconòmic. Aquesta comunitat, formada per professionals que coneixen profundament la institució, és una palanca estratègica per identificar oportunitats de col·laboració, promoure la innovació i atraure talent.
  • Pla de fundraising institucional: Dissenyarem i executarem una estratègia de captació de recursos privats orientada a finançar iniciatives de recerca, innovació i transferència amb impacte social. Aquest pla estarà orientat a la col·laboració amb empreses, fundacions i filantropia, i contribuirà a la diversificació del finançament universitari.
  • Reforç dels programes Valida, Accelera i UIBempren: Consolidarem i ampliarem aquestes iniciatives, coordinades a través de la FUEIB, que acompanyen l’emprenedoria universitària, la valorització de resultats de recerca i la creació d’empreses de base tecnològica. Són programes clau per transformar idees en projectes viables i sostenibles, i per enfortir l’ecosistema d’innovació de les Illes.

Creim en una universitat que connecta coneixement i acció, que transforma la recerca en solucions i que fa de la transferència un pont sòlid entre la UIB i el progrés del territori.

La cultura i la UOM

La UIB ha intensificat en aquests darrers anys la seva acció cultural, tant en abast territorial com en col·laboracions i formats. La cultura és un eix estratègic per connectar amb la societat, enriquir la vida universitària i projectar el coneixement, la creativitat i el pensament crític. Pensam que la cultura és un component essencial de la formació integral que ha d’oferir la Universitat.

El català, com a llengua pròpia de la Universitat, continuarà essent el vehicle fonamental de creació i transmissió de la cultura universitària, amb una presència garantida en tota l’oferta cultural.

Per tot això:

  • Continuarem desenvolupant les rutes a les illes, els cicles de conferències i la col·laboració amb entitats culturals, tant públiques com privades, així com la resta d’activitats iniciades durant els darrers quatre anys.
  • Impulsarem noves accions protagonitzades per joves creadors de les illes, amb l’objectiu d’establir vincles més estrets amb el nostre alumnat.
  • Augmentarem les activitats que fomentin el debat sobre les problemàtiques socials i polítiques actuals, i també aquelles que revisin el passat per comprendre millor el present.
  • Afavorirem una visió global de la cultura, convençuts que el coneixement de l’Altre ens ajuda a comprendre millor les nostres arrels i a créixer com a persones.

Aquest compromís amb la cultura va estretament lligat a la tasca que desenvolupa la Universitat Oberta per a Majors (UOM), una iniciativa que ha esdevingut un referent d’educació permanent, inclusió i projecció territorial. Durant els propers anys:

  • Mantindrem i consolidarem l’oferta acadèmica de la UOM a totes les illes, donant resposta a l’augment sostingut de la demanda.
  • Aconseguirem l’acreditació de la UOM dins el programa Erasmus+ Senior, prevista pel proper mes d’octubre, fet que obrirà la porta a l’intercanvi internacional de persones majors.
  • Posarem en marxa nous diplomes d’especialització en ciències i humanitats, adaptats als interessos i inquietuds del nostre alumnat.
  • Incrementarem les activitats culturals associades a la UOM, com ara tallers i rutes, per enfortir el vincle entre coneixement, territori i comunitat.

Volem una UIB viva i present arreu del territori, que faci de la cultura i l’educació permanent una eina de transformació col·lectiva, amb la llengua pròpia com a columna vertebral i la inclusió com a horitzó.

La gestió

Entenem la gestió universitària com el conjunt d’interaccions que es produeixen entre la Universitat i les administracions, entre serveis i unitats internes, i entre les persones que formen part de la comunitat universitària i els serveis que les atenen.Som plenament conscients de l’increment de la carrega burocràtica, sovint derivada de l’adopció de nous marcs normatius: la Llei de contractes del sector públic, la LOSU, el Reglament de funcionament electrònic del sector públic o les exigències derivades de la gestió dels fons Next Generation. No obstant això, aquest context no ha de ser un fre per impulsar una gestió més àgil, digitalitzada i eficient.

Alhora, com a universitat pública, necessitam una relació estable, fluida i basada en la confiança mútua amb el Govern de les Illes Balears, sustentada en la transparència i el rendiment de comptes.

Per això, ens comprometem a:

  • Signar amb el GOIB un nou contracte-programa 2027–2030, d’acord amb la LOSU, que inclogui:
    • Finançament basal suficient per cobrir, com a mínim, els capítols 1 i 2 del pressupost.
    • Finançament específic per atendre realitats pròpies com la insularitat o la llengua pròpia.
    • Finançament per objectius, vinculat a la millora d’indicadors en docència, recerca i transferència.
  • Demanar al GOIB la implantació d’una plataforma per justificar projectes i contractes (de recerca i altres), així com una carpeta virtual d’expedients.
  • Revisar exhaustivament els procediments administratius interns per simplificar-los, unificar plataformes i incorporar tecnologies com l’automatització o la robotització.
  • Crear un sistema integrat de dades institucionals, que permeti consultar i explotar de manera eficient els indicadors acadèmics dels estudis.
  • Implantar un entorn multicanal d’atenció i suport a l’usuari (telèfon, xat, bústia de correu), que faciliti la gestió de tràmits i el seguiment de sol·licituds, començant pel Departament d’Economia i Projectes Institucionals i estenent-se progressivament a tota la UIB.
  • Millorar l’experiència d’usuari de l’aplicació Acadèmic (Sigma) amb la implantació d’un sistema de Customer Relationship Management (CRM) específic, que en millori la relació amb la comunitat universitària.
  • Optimitzar els procediments vinculats a infraestructures i campus, fent-los més senzills i eficients per a tothom.
  • Consolidar l’àrea de justificació de projectes institucionals, donant continuïtat a la línia encetada en el mandat anterior.
  • Crear una unitat de gestió de viatges a través de la FUEIB, que millorarà el servei de reserves i bitllets, i ens permetrà prescindir de l’empresa externa actualment contractada.
  • Impulsar la creació d’un centre d’organització de congressos, com a eina per reforçar la projecció nacional i internacional de la UIB.
  • Posar en marxa el Servei d’Inspecció, un mandat de la LOSU i una eina imprescindible per a la resolució de conflictes i la garantia dels drets.
  • Elaborar de manera participativa el nou Pla estratègic 2028–2032, que marcarà el rumb de la Universitat en el proper període i recollirà les aportacions de tota la comunitat.

Volem una UIB més eficient, més pròxima i més moderna, capaç de gestionar amb agilitat, escoltar amb empatia i avançar amb intel·ligència cap als reptes d’un futur cada vegada més complex i exigent.

Els espais, les instal·lacions i les infraestructures

La qualitat de l’activitat universitària depèn en gran mesura de l’estat dels espais, les instal·lacions i els equipaments. L’ús intensiu al qual es veuen sotmesos genera desgast i fa imprescindible una planificació acurada del manteniment, amb la dotació adequada de recursos.L’impuls de noves titulacions, el desplegament de les recentment implantades (com Farmàcia i CAFE) i el creixement de les plantilles de PDI (138 persones entre 2022 i 2024) i de PTGAS (73 en el mateix període), exigeixen una revisió profunda de la política d’usos d’espais i la projecció de nous equipaments.

A més, el desplegament de l’estratègia de transició ecològica, prevista en el Pla estratègic, inclou accions ja en marxa i d’altres que executarem properament. L’objectiu: fer del campus de la UIB un referent internacional en sostenibilitat.

Els nostres compromisos per millorar l’hàbitat de la comunitat UIB:

  • Constitució de la Comissió d’Espais de la UIB
    Òrgan consultiu i de coordinació amb representació del PDI, PTGAS, estudiants i equips de direcció, per garantir una presa de decisions transparent i participativa en matèria d’assignació i gestió d’espais.
  • Diagnosi integral dels espais
    Avaluació sistemàtica de l’estat, la funcionalitat i l’ús real dels espais docents, de recerca i d’ús mixt per optimitzar-ne l’eficiència i detectar necessitats específiques.
  • Pla participatiu de gestió d’espais
    Elaboració col·lectiva d’un pla amb criteris compartits basats en l’excel·lència docent i investigadora, l’equitat, la sostenibilitat i la flexibilitat.
  • Registre públic i digital de sol·licituds vinculades a infraestructures i campus
    Implantació d’un sistema obert per registrar, consultar i fer seguiment de peticions d’obres menors i subministraments varis.
  • Programa de facilitadors/es
    Assignació de persones referents per àrees o edificis que actuïn com a enllaç entre la comunitat universitària i els serveis tècnics, millorant la resolució d’incidències i la comunicació.
  • Cap a la universitat més sostenible d’Europa
    El projecte d’autoconsum energètic en desplegament al campus, finançat competitivament, és el més ambiciós de l’Estat. Juntament amb els altres eixos (eficiència, mobilitat, sensibilització, renaturalització), convertirà la UIB en un model europeu de sostenibilitat, autosuficiència i reducció de la petjada de carboni.
  • Tanc de tempestes subterrani
    Per fer front a les pluges torrencials i a la sequera, impulsarem un sistema de recollida d’aigua per reutilitzar-la en reg i altres usos, aprofitant un recurs escàs de manera eficient.

Principals actuacions d’infraestructura previstes o en curs:

  • Nou edifici de Ciències i reforma integral de la part antiga de l’edifici Mateu Orfila
    A punt d’entrar en fase de licitació d’obres. Permetrà, un cop en funcionament, la reforma integral de la part antiga de l’edifici Mateu Orfila, previst al Pla d’infraestructures educatives del GOIB.
  • Reforma i ampliació dels laboratoris de l’edifici Anselm Turmeda
    Inclosa al Pla d’infraestructures del GOIB.
  • Nova Biblioteca Central de la UIB
    Infraestructura clau per a la docència, la recerca i la vida universitària. També prevista en el Pla d’infraestructures del GOIB.
  • Segona residència universitària
    Al Districte de les Arts de Palma, amb capacitat per a 120 estudiants, finançada pel Govern.
  • Extensió del campus al Parc Bit
    Projecte estratègic en col·laboració amb el GOIB per a un nou edifici d’estudis d’enginyeria, orientat a impulsar la innovació i millorar l’ocupabilitat dels nostres titulats.

Volem una UIB que inspiri: un campus més habitable, més sostenible i més intel·ligent, pensat per a les persones i preparat per créixer amb elles.